هيچ كاري نشدني نيست


آمارها از اضافه وزن شهروندان كلانشهرها مي‌گويند. اعدادي كه مي‌گويند، ٧٠درصد جمعيت بالاي ٢٠‌سال و بيش از ٥٣درصد زنان تهراني مشكل اضافه‌وزن دارند.

زیست بوم: آمارها از اضافه وزن شهروندان كلانشهرها مي‌گويند. اعدادي كه مي‌گويند، ٧٠درصد جمعيت بالاي ٢٠‌سال و بيش از ٥٣درصد زنان تهراني مشكل اضافه‌وزن دارند. 

«شهربانو اماني»، عضو شوراي شهر اين آمارها را نشان از بي‌تحركي شهروندان تهراني مي‌داند و به «شهروند» مي‌گويد: «دوچرخه‌سواري زنان يكي از مطالبات و ضرورت‌هاي زندگي شهري است كه متاسفانه تاكنون به خوبي اجرايي نشده است. در سال‌هاي گذشته اين مطالبه مانند شير بي‌يال و كوپال اجرايي شده است. شهرداران مناطق و شهردار اسبق تنها براي پاسخگويي به اين مطالبه كارهايي سطحي انجام داده‌اند.» 

اماني بر اين باور است كه حل اين مسأله طي سال‌هاي گذشته در دستور كار نبوده است: «با توجه به ساخت‌وسازهايي كه در تهران صورت گرفته است، اين شهر با پاسخگويي به اين مطالبه نيازمند برنامه بلندمدت است. البته الگوهايي هم در اين زمينه وجود دارد كه در كشورهاي همسايه هم اجرايي شده‌اند.» هيچ كاري نشدني نيست

اين عضو شوراي شهر از تشكيل كميته تي‌اودي در شوراي پنجم خبر می‌دهد: «اين كميته در شوراي پنجم راه‌اندازي شده است. در ابتداي راه هستيم و پروسه سختي را براي پاسخ به اين مطالبه در پيش داريم اما شدني است. اين مطالبه يكي از برنامه‌هاي شوراي پنجم، كميسيون عمران و حمل‌ونقل و ترافيك و كميته تي‌اودي است.»

 او ادامه مي‌دهد: «درحال حاضر ما هيأت و فدراسيون دوچرخه‌سواري را در كشور داريم و اين موضوع به‌عنوان مطالبه جامعه و زنان به چشم مي‌خورد درحالي كه زيرساخت‌ها آماده نيست. البته مهياكردن زيرساخت‌ها يكي از ضرورت‌هاست هم به لحاظ شهرسازي و هم فرهنگي.»

 اين عضو شوراي شهر با تأكيد بر اين مسأله كه شوراي پنجم بي‌شك تمام تلاشش را خواهد كرد، مي‌گويد: «هيچ كاري نشد ندارد. شايد نشود به شكل كامل از شمال به جنوب و از شرق به غرب مسيرهاي دوچرخه‌سواري را داشت. بايد ديد در جهان در اين عرصه چه راهكارهايي ارایه شده است. به عنوان نمونه در يكي از شهرهاي شيلي، شهردار زن دوچرخه‌سواري را به‌عنوان يك مد حمل‌ونقل ترويج كرد و در نهايت از منظر سازمان ملل به‌عنوان سالم‌ترين شهر انتخاب شد.»

 اماني شيب‌ تند تهران را يكي از دلايلي عنوان مي‌كند كه بعضي‌ها از آن به‌عنوان مانعي براي دوچرخه‌سواري در اين كلانشهر از آن نام مي‌برند و مي‌گويد: «شيب تهران تندتر از شيب كيوتو ژاپن كه نيست. مهم اين است اهميت مسأله بر كسي پوشيده نباشد و همت همگي براي از ميان برداشتن موانع به چشم بخورد. همت شورا، شهرداري و مناطق و… چون بر كسي پوشيده نيست كه دوچرخه‌سواري تا چه ميزان مي‌تواند در كاهش آلودگي هوا و سلامت شهروندان تاثيرگذار باشد.» 

اين عضو شوراي شهر با اشاره به تي‌اودي ادامه مي‌دهد: «تي‌اودي در دنيا اجرايي مي‌شود و دوچرخه‌سوار يا فرد پياده مي‌تواند با طي مسيرهاي ٥٠٠متري به ايستگاه اتوبوس يا مترو دسترسي بيابد و اين درحالي است كه شهروندان با ماشين خود را به ايستگاه‌هاي مترو مي‌رسانند كه اين رويه مشكلاتي را هم در پي دارد.» 

اماني مي‌گويد: «اگر اين مطالبه جزو اولويت‌ها قرار بگيرد، بي‌شك سرمايه‌گذار هم خواهيم داشت و مي‌توانيم بسياري از اين مسائل را حل كنيم. مي‌توان دوچرخه‌سواري را اقتصادي كرد. با توجه به اينكه ديوان عدالت تابلوهاي تبليغاتي بر سردر امكان تجاري را ممنوع اعلام كرده است، دوچرخه‌سواران مي‌توانند كار تبليغات را انجام بدهند و هم در شهر براي كارهاي روزمره تردد كنند؛ تبلیغاتي كه هزينه آن را شركت‌هاي بزرگ تجاري پرداخت مي‌كنند.»


منبع : zistboom.com

به این پست امتیاز دهید.
Likes0Dislikes0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *